Umění doby jagellonské ve Slaném
Toto léto hostila Kutná Hora zajímavý
mezinárodní výstavní projekt Europa Jagellonica, který
návštěvníka seznámil s uměním a kulturou ve Střední Evropě,
jenž vzniklo za vlády dynastie Jagellonců. Samo město jakoby
by bylo součástí této expozice ( chrám sv. Barbory,
Kamenný dům a Kamenná studna ). Avšak nejen jeho tvář tato doba
změnila, také v ostatních českých městech tehdy panoval
čilý stavební ruch. To do dnešních časů připomíná řada
památek, z nichž lze namátkou jmenovat Vladislavský sál na
Pražském hradě, Prašnou bránu na Starém Městě Pražském,
kostel sv. Mikuláše v Lounech či Vysokou bránu v Rakovníku.
Nejinak tomu bylo ve Slaném, i když stopy, které tato doba
zanechala, nejsou tak čitelné jako jinde. ( 1.)
Na počátku panování Vladislava II.
Jagellonského v českých zemích je ve Slaném dokončena přestavba
městského opevnění, jejíž počátky lze datovat těsně po
skončení husitských válek, ale nejvíce je spojená s dobou
Jiřího z Poděbrad. O tom, že však skončila až za jeho
nástupce, se usuzuje z nedochovaného nápisu ze zbořeného
barbakánu Pražské brány, jehož text poprvé publikoval F. B.
Mikovec ve svých Starožitnostech a památkách země české.
Hovoří o tom, že r.1472 v prvém roce Vladislavovy vlády
byla založena nebo vyzdvižena bašta čili dnešní terminologii
výše zmíněný barbakán. Jakou vypovídací hodnotu má však
tato zpráva pro zdokumentování vzniku této stavby, se dosud
odborníci neshodli. ( 2.)
S městskými hradbami patrně souvisí plastika
trůnícího krále, jenž bývá někdy považovaná za zpodobnění
prvního Jagellonce na českém trůnu. Zda však její původní
místo bylo stejné jako to v 19.století, kdy se nacházela
ve výklenku na hradební zdi, nebo sem byla přemístěna dodatečně
z některé z bran, bašty či průčelí některého
měšťanského domu, se již bohužel nedovíme. V současné
době je spolu s figurou zbrojnoše s orlicí, jenž pochází z
dalšího výklenku ze zbořeného slánského opevnění, umístěna
v prvním patře městského muzea. Snad v minulosti existovala ještě
druhá figura, zbrojnoš se lvem, o níž se zmiňují Ottovy Čechy,
ta se však nedochovala. Lze si tak představit, že se mohlo zprvu
jednat o sousoší – uprostřed trůnící král, po jeho stranách
zbrojnoši, které podobou své kompozice připomíná mladší
miniaturu W. Frölicha ve Znojemské právní knize z 1523, na
které mladý král Ludvík Jagellonský sedí na trůně a po jeho
stranách jsou stojí dva štítonoši s praporci a štíty se znaky
Království českého ( lev) a Jagellonců ( orlice ). Zda se v
našem případě jednalo u zbrojnošů o erbovní zvířata, lze
dnes již těžko rozhodnout. Dochované plastiky se nám
zachovali v poškozeném stavu a jsou pokryty neurčitým šedým
nátěrem, jenž je patrně výsledkem snahy konzervovat narušený
povrch kamene, takže nelze bezpečně určit, zda byli
polychromované, i když je to pravděpodobné. Výtvarně vykazují
příbuznost se skulpturami, jenž dosud můžeme spatřit zazděné
ve výklencích Maňasovského domu ve Štechově ulici, jenž snad
pochází z 15. nebo počátku 16.století. J. Štovíček ve svém
článku Slánská skulptura Jiřího z Poděbrad
upozorňuje na určitou podobnost mezi slánskou sochou Vladislava
Jagellonského a plastikou připisovanou tomuto panovníkovi z hradu
Křivoklátu, jenž se za Jagellonců dočkal výrazné přestavby. (
3.)
Někdy na začátku 16.století se slánští
radní rozhodli přestavět Velvarskou bránu, aby lépe čelila
případnému útoku. Přestavba však z nejasných důvodů nebyla
dokončena. Původní lomové zdivo na hlavním severním průčelí
mělo být nahrazeno kvádrovým, ale nakonec se tak stalo pouze
zčásti. Současně s tím také patrně z podnětu investorů této
přestavby vznikla nová heraldická výzdoba věže. Vedle symbolů
některých slánských cechů se tu setkáváme s erby šlechtickými
a znakem města. Tato heraldická galerie je výjimečná ze dvou
důvodů, jednak se cechovní symbolikou na branách českých
měst v této podobě nesetkáváme tak často a za druhé snoubí
prvky pozdně gotické ( kolčí štíty) s raně renesančními (
edikula ). ( 4.)
Panování Jagellonců je v našem městě
spojeno také s dostavbou kostela sv. Gotharda do podoby, kterou
známe z Willenbergovy kresby Slaného z roku 1602. R 1520 je
považován za datum dokončení sakristie, jenž byla přistavěna k
jižnímu boku presbyteria. Dovršilo se tak konečně dílo, jenž
mělo odstranit následky, které chrámu způsobilo obléhání
města tábory a sirotky vedené Janem Roháčem z Dubé v r.1425.
Komplikovaný stavební vývoj a nedostatek písemných pramenů
znemožňuje přesnější dataci nejstarší výzdoby chrámu. Z té
vnější se svou podobou do doby jagellonské hlásí městský znak
na severní straně presbytáře, jenž vykazuje určité známky
příbuznosti s heraldickou galerií na Velvarské bráně. Ostatní
venkovní sochařská výzdoba se zachovala v torzovitém stavu,
takže lze těžko přesně určit dobu jejího vzniku. Vnitřní
výzdobě kněžiště vévodí svorník s hlavou Krista, který
podle staršího staršího bádání vzniknul před r. 1460, ale to
novější ho klade až na přelom 15. a 16. století. Stejný
problém vyvstává v otázce doby zhotovení pozdně gotických
maleb v presbytáři. Zobrazení andělů s nástroji umučení
a Krista s kalichem bývá datováno před r.1463, je
však možné jej také spojit s r.1471, kdy král Vladislav II.
potvrdil svému městu jeho privilegia. Přesto se však s ohledem na
danou ikonografii přiklání naše přední odbornice na středověké
nástěnné malířství Z. Všetečková k názoru, že malby
pocházejí spíše z věku poděbradského. Bereme-li však za
směrodatnou tézi, že mezi vznikem presbyteria a sakristie byl jen
nevelký odstup, musejí být podstatně mladší. ( 5.)
Z tehdejšího vybavení chrámu se do dnešních
dob zachovala křtitelnice, kterou lze bezpečně datovat do r.1511.
Je to nádoba ve tvaru zvonu, která spočívá na třech zoomorfních
nohách s hlavami vousatých starců, snad proroků ze Starého
Zákona. Je uzavřena víkem, jenž bylo v baroku doplněno o kříž.
Na plášti obíhá dvouřádkový latinský nápis provedený v
gotické minuskuli, jenž nás informuje o době vzniku a autorech,
jimiž jsou pražský staroměstský mistr Jan Faber ( +1515 ) a
patrně novoměstský cínař Pavel Beran. Výzdoba je tvořena
liliovou korunou, nad níž jsou čtyři evangelisté zastoupeny
svými symboly. Ostatní inventář, který lze z té doby
předpokládat, se nám v důsledku barokizace chrámu
nedochoval, takže lze pouze uvažovat o nějakém sochařském
či malířském díle v podobě oltářní archy podobné
oltáři z Ledců či ze Smečna. Máme však zachovány dva ze tří
zvonů, které v jagellonské době vznikli. První z nich,
celkově největší, je Gothard z r.1494 a je na něm vyobrazen sv.
Gothard jako biskup spolu s Pannou Marii. Druhý Vojtěch z r.1508
zdobí reliéf Panny Marie. Ten, který se nedochoval, se
jmenoval Dominik ( 1521), byl v 19.století přelití
Josefem Diepoldem a padnul za oběť válečnému šílenství.
( 5.)
Panování králů z dynastie Jagellonců se
dějin města zapsalo jako doba poměrného klidu a prosperity.
To dokazuje i dokončení stavebních aktivit započatých v
předchozím poděbradském věku. Městské opevnění je
zmodernizováno tak, aby lépe chránilo před účinky palných
zbraní. Snad jako projev díků za potvrzení městských
privilegií a udělení výsady pečetit své listiny červeným
voskem pak Slánští umisťují na hradby sochu Vladislava
Jagellonského. Téměř současně finišuje generální oprava
kostela, který dostává novou výzdobu a vybavení. Město tak z
větší části dostává tvář, kterou známe z jeho nejstaršího
Willenbergova zobrazení. ( 6.)
Poznámky:
- Europa Jagellonica 1386 – 1572 Umění a kultura ve Střední Evropě za vlády Jagellonců, Kutná Hora / GASK 20.5.- 30.9.2012. K umění doby jagellonské J. Homolka a kol., Pozdně gotické umění v Čechách, Praha 1978 a především na architekturu zaměřená práce J. Kuthana, Královské dílo za vlády Jiřího z Poděbrad a dynastie Jagellonců, Praha 2010.
- Nepřímým důkazem o tom, že přestavba opevnění byla již dokončena je zpráva o tom, že r. 1477 bylo v mírových dobách povoleno využívat jedné z věží hlavní hradební zdi k soukromým účelům jednoho ze slánských měštanů, jenž ji za to měl opravit viz. Vladislav Razím, Opevnění města Slaného v minulosti a dnes, in Slaný České město ve středověku, Kladno – Slaný 1997. Počátek výstavby barbakánu se většinou klade již do doby Jiřího z Poděbrad nebo ještě starší, čemuž snad nasvědčuje označení Pražské brány jako Hradské z r.1468, a s Vladislavem je spojováno patrně jeho úplné dokončení nebo nějaké přestavby či opravy. Nápis však také vůbec nemusí souviset s barbakánem a mohl se na něj dostat druhotně. K barbakánu nejnověji Z. Kuchyňka, Pražská brána ve Slaném. Příspěvek ikonografie k datování stavby, in Slánský obzor roč.13(113)/2005, Slaný 2006, tam i starší literatura k tématu.
- Socha bývá někdy považována za zpodobnění Jiřího z Poděbrad např .F. Velc, Plastické umění na Slánsku, Slánský obzor III, Slaný 1895 nebo týž, Soupis památek historických a uměleckých Kralovství českého XX. Politický okres slánský, Praha 1904. Naproti tomu tzv. Ottovy Čechy, Díl XII- Rakovnicko, Slánsko a středočeské meziříčí, Praha 1903, a nověji J. Štovíček, Slánská skulptura Jiřího z Poděbrad. Vlastivědný zpravodaj Polabí, roč.11,1971 ji dávají do spojitosti s Vladislavem Jagellonským. V. Přibyl nadhodil hypotézu o možném příbuzenství skulptur z Maňasovského domu se svorníkem s hlavou Krista z presbytáře kostela sv. Gothatda ve Slaném, který vzniknul patrně okolo r. 1500 viz. V.Přibyl a kol.,.Sv.Gothard ve Slaném v proměnách věků ( 1137 – 2007), Slaný 2007.
- K Velvarské bráně viz. J. Žižka, E. Volfová, Průzkum průčelí Velvarské brány, in Slaný. České město ve středověku, Kladno -Slaný 1997 a stavebně historický výzkum V. Všetečky, Slaný, Velvarská brána a Černá bašta, SHP ,rkp, Praha 1986.
- Obecně o kostelu nejnověji V.Přibyl a kol., Sv. Gothard ve Slaném......,Slaný 2007, ke stavebnímu vývoji J. Sommer, Ke stavebnímu vývoji kostela sv. Gotharda ve Slaném, in Slaný. České město ve středověku, Kladno – Slaný 1997, svorník s Kristem Z. Kuchyňka, Marginálie ke svorníku s plastikou Krista v presbytáři kostela sv. Gotharda, tamtéž, k nástěnným malbám Z. Všetečková, Pozdně nástěnné malby v kostele sv. Gotharda ve Slaném, tamtéž, a týž a kol., Středověká nástěnná malba ve Středních Čechách, Praha 2011, ke křtitelnici V. Přibyl, Umění jako poselství a příběh, studijní materiál pro SAVČ, Kladno 2006 a k oltářům V. Přibyl, Poznámky ke starému umění na Slánsku – plastika a malba, studijní materiál pro SAVČ, Kladno 2007.
- Dějiny města v daném období např. kol., Kniha o Slaném, Slaný 1994. Souvislost mezi vznikem sochy krále a Vladislavovým potvrzení privilegií J. Štovíček, Slánská skulptura.........
Žádné komentáře:
Okomentovat