Archa Puchnerova –
Stigmatizace sv.Františka z Assisy
Většina z nás si sv. Františka z Assisy dá do spojitosti s
řeholním společenstvím, které nese jeho jméno. Avšak v
symbolické rovině stál u zrodu též jiného řádu, který je
těsně spojen s českými zeměmi, a to křížovníků s
červenou hvězdou. Tato myšlenka našla své vyjádření na jedné
zajímavé středověké památce.1.
)
K
významným dílům středoevropského umění v naších sbírkách
náleží deskové malby z rozebraného křížovnického
oltáře, zvaného též Puchnerova archa, které jsou součástí
stálé expozice Národní galerie v Praze v Anežském klášteře.2.)
Svůj
druhý název obdržel podle svého objednavatele a patrně též
ideového tvůrce, kterým byl řádový mistr a generál Mikuláš
Puchner. Ten jej nechal zhotovit r.1482 jako hlavní oltář
marianského zasvěcení pro kostel sv. Františka při klášteře
řádu na Starém Městě pražském. Tam patrně zůstal do doby
jeho barokní přestavby, kdy byl odstraněn a rozebrán. Ve dvacátém
století se jeho podstatná část stala součástí sbírek
nynější Národní galerie.3.)
Jak
patrně vypadal je známo z popisu vybavení původního gotického
kostela, který byl sepsán v době baroka. Skládal se ze tří
dílů, byl zlacený a jeho výzdoba byla jak malířská, tak
sochařská. Střední a hlavní část otevřeného oltáře
zahrnovala v trojboké skříni dřevořezbu tzv. Assumpty -
Korunované P.Marie na půlměsíci s dvojicí andělů. Součástí
středu byla pevná křídla s obrazy sv. Barbory, u jejíž nohou
klečí donátor prosebně obrácený k Assumptě, a sv. Kateřiny,
opatřená nápisem pod úrovní zmíněné sochy. Ten informoval o
tom, kdo a kdy nechal oltář zhotovit. Pohyblivá boční křídla
zdobily na evangelijní straně obrazy Anežka Česká předává
špitální kostel křížovníkovi (řádovému mistru Albertu),
dole Dvanáct apoštolů s P.Marií, na epištolní straně pak
obrazy z výjevy Anežka Česká ošetřuje nemocného,dole
Ukřižování. Zavřená pohyblivá křídla kryla celou střední
část, pevná křídla nevyjímaje. Zavřený oltář měl
na vnějšku pohyblivých křídel na levé straně dvě značně
poškozené postavy světců, v jedné je spatřován sv. Václav,
a výjev Stigmatizace sv. Františka, na pravé straně pak postavy
sv. Ludmily a sv. Voršily a scénu Sv. Augustin vyučuje křížovníky.
Liturgické využití během církevního roku se také odráželo v
pozadí obrazů na pohyblivých křídlech. Na vnějších stranách
křídel bylo pozadí stříbrné, na vnitřní (sváteční) bylo
zdobené rytým zlaceným brokátem.4.)
Rekonstrukce Puchnerova oltáře na výstavě o sv. Anežce České Foto V. Přibyl |
Ikonografie
oltáře byla vedle tří zakládních obecně náboženských složek
- eschatologické, eucharistické a mariánské zaměřena také na
dějiny, poslání a spiritualitu řádu. Ta je obsažena především
v námětu scény Stigmatizace sv. Františka. Obraz sám však
odkazuje také k duchovnímu spojení zakladatelky řádu Anežka
Česká s tímto světcem a zároveň k patrociniu kostela, kam byl
oltář určen. To je první důvod, proč se touto malbou podrobněji
zabývat. Druhým pak je, že i když vznikla patrně podle grafické
předlohy od Mistra E.S., drží v severské deskové malbě
ikonografický primát.5. )
Na
desce lipového dřeva potaženého plátnem o velikosti 124x96cm
jsme svědky události, která se podle legend stala dva roky před
světcovou smrtí na úbočí hory La Verna v Toskánsku. Tehdy, jak
praví. Bonaventurova Legenda Maior, spatřil František Ježíše
Krista v podobě ukřižovaného Serafa (anděla se třemi páry
křídel), kterýmu jako Boží znamení vtiskl do rukou
a nohou a také do pravého boku krvácejcí stopy Kristových
ran na kříži. Kompozice obrazu je vyjádřením toho, že
František svým životem následoval Kristova příkladu a pro to v
souladu s Bonaventurou tuto událost líčí podobně jako
Ježíšovu modlitbu v zahradě Getsemanské. V popředí vídíme
klečícího světce obdařeného stigmaty. Před ním v trávě leží
otevřené evangelium a tyčí se hora. Za jeho zády u cesty
spí řeholník. Rukou si podepírá hlavu a v druhé drží zavřený
kodex. Tělo má opřené o kopec. Pozadí je zaplněno.městem,
vesnicí a krajinou. Nad tím vším se v levém horním rohu vznáší
Serafín.6.)
Kánonem
pro vyobrazení stigmatizace, jak jej vidíme na Puchnerově archě,
se stalo dílo Giottovo. Ten dal vzor pro zobrazení Františka s
"otevřeným" hábitem a probudnutým bokem,
aby byla dobře viditelná rána na pravém boku. Serafovi dal Giotto
zase jednoznačnou podobu Krista přibitého na kříži. Dále jeho
jsou křídla níž a odhalují horní část trupu, takže je vidět
vztah mezi božskými a lidskými ranami. Oproti němu však na našem
vyobrazení chybí paprsky spojujcí Serafa s Františkem.7.
)
Na závěr
je nutno se zmínit o autorech sochařské a především malířské
výzdoby křižovnického oltáře. Ta se vymyká tehdější běžné
produkci pražských dílen. Proto se v případě Assumpty zvažuje
možnost, že se jedná o dovoz z Norimberka. Avšak to se netýká
deskové malby. Její autor, zvaný Mistr křižovnického oltáře
(Puchnerovy archy), se musel seznámit se soudobým nizozemským
malířstvím. Jen tak lze vysvětlit realistické prvky v jeho díle.
Místem, kde k tomu podle odborníků mělo dojít bylo Porýní.
Patrně se tak stalo v některé dílně v Kolíně nad Rýnem.
Puchnerova archa je dosud jedinou mu připisovanou prací našeho
deskového malířství. Vyskytla se však domněnka, že by se mohl
podílet na výzdobě hradní kaple na Zbiroze.8.)
Poznámky:
1.)
Zakladatelka křížovníků s červenou hvězdou Anežka Česká se
sama v listinách titulovala jako učednice sv. Františka a
dopisovala si s jeho soupotnicí sv. Klarou, jenž stála u zrodu
ženské větve františkánského hnutí. Anežka také založila
dvojklášter minoritů a klarisek Na Františku, kde se stala
abatyší jeho ženské části. Viz. např. J. Mikulka, Anežka
Přemyslovna, Slovo k historii č.13, Praha 1988
2.)
Š. Chlumská ( ed. ), Čechy a střední Evropa 1200 - 1550, Sbírka
starého umění Národní galerie v Praze,
Praha 2006. Z novějších prací o Puchnerově arše lze uvést
především J. Pešina, Česká malba pozdní gotiky a renesance,
Praha 1950 a J. Kropáček, Ikonografický program oltáře velmistra
Mikuláše Puchnera z roku 1482, in Muzeum a současnost č.7,
Roztoky u Prahy 1984.
3.)
O osobě dvacátého řádového mistra podrobně V. Bělohlávek,
Dějiny českých Křížovníků s Červenou hvězdou, Díl I.,
Praha 1930. K osudům oltáře J. Pešina, Česká malba....
4.)
Popis dle J. Kropáčka, Ikonografický program....
5.)
Viz.Š. Chlumská, Čechy.... a J. Kropáček,Ikonografický
program....
6.)
O stigmatech obecně J. Le Goff, N. Truong, Tělo ve středověké
kultuře, Praha 2006. K zobrazení sv. Františka viz.P. ThLic. R. Beneš
OFM, Hagiografie sv.Františka v obrazech ze 13.st., studijní
text Františkánských studií na stránkách
http://www.web.katolik.cz/ifs/. Zásadní pro ikonografii
stigmatizace sv. Františka je pak text Legendy Maior ( Větší
životopis svatého Františka 1260 - 1262 in. Františkánské
prameny I., Olomouc 1999, v internetové podobě
na http:// www.paterpio.tym.sk/kniznica/index.htm. Za tuto
informaci děkuji PhDr.Vl. Přibylovi.
7.)
K významu Giotta pro zobrazení stigmatizace viz. R. Beneš,
Hagiografie...
8.)
Viz Pešina, Ćeská malba..., J. Kropáček, Ikonografický
program.... a Š. Chlumská, Čechy......
Žádné komentáře:
Okomentovat